01.10 Православна церква в першій половині ХVІІ ст.
01.10 Культурно-освітнє життя в другій половині ХVІ - на початку ХVІІ ст.
29.10 Козацькі повстання ХVІ ст.
29.10 Походи козаків першої чверті ХVІІ ст. Петро Конашевич-Сагайдачний
17.09
Тема. ЕКОНОМІЧНЕ ЖИТТЯ УКРАЇНСЬКОГО СЕЛА І МІСТА В ДРУГІЙ ПОЛОВИНІ ХVІ СТ.
Мета: з'ясувати, як відбувалося зростання магнатського землеволодіння на українських землях; визначити основні наслідки розвитку фільваркового господарства; розповісти про розвиток українських міст; проаналізувати зміни, які відбулися в цей час у становищі селян і міщан; продовжити формувати навички самостійної роботи з навчальним текстом і вміння розв'язувати тестові.
- перегляньте відеоурок
- прочитайте уривок та дайте відповіді на питання
- опрацюйте параграф 4
- виконайте тест до 22 вересня 22:00.
- Тест до 10 травня 11:00 ;
- Тест до 10 травня 11:00.
- Вправа ;
- Тест до 25 квітня 12:00
І. Скоропадський. П. Полуботок. Д. Апостол
1. Знаний був відвагою. Проявив добрі
організаторські здібності. мав популярність серед козаків. Був людиною багатою
і незалежною. Розпочав боротьбу за збереження автономії Гетьманщини.
Прославився як реформатор. Реорганізував українське судівництво, упорядкував
апеляцію. Боровся з хабарництвом. Останні роки життя провів у тюрмі. З його
ім'ям пов'язана одна із загадкових легенд, яка не дає спокою багатьом і
сьогодні.
2. Походив із
шляхетної родини. Людина спокійна, розсудливої вдачі, доступний і порядний. Не
ризикував приймати самостійні рішення. Був прихильником І. Мазепи, але у вирішальний момент на його бік не
перейшов. Звертався до царя м. Глухові, де й помер на 76-му році життя.
3. Був людиною
освіченою і, на думку царського уряду, найбільш підходящою кандидатурою на
посаду гетьмана. Його вважають останнім із сподвижників І. Мазепи, який знав
протимосковські плани гетьмана. Однак за Мазепою не пішов. Обрав інший життєвий
шлях. Зрозумівши, що автономії не домогтися, зосередив свою увагу на внутрішніх
справах: вирішував земельні та господарські питання, встановив точний бюджет
державних видатків, реорганізував судочинство, узаконив універсалами
монастирські і церковні володіння, хоча й був проти надання нових земель
Церкві.
І. Самойловича?
1.
Був
чоловіком простим і неграмотним.
2.
Здобув
освіту в Києво-Могилянському колегіумі.
3.
Прийняв
«Глухівські договірні статті»
4.
Використовував
наймані війська «компанійців»
5.
Був
обраний генеральним суддею.
6.
Переніс
гетьманську столицю до Батурина.
7.
Придушував
будь-які прояви народних заворушень.
8.
Посилив
владу старшинської верхівки.
9.
Сам
призначав полковників і сотників.
10. Запровадив гетьманську гвардію.
11. Зумів зберегти власну незалежність і
авторитет.
12. Сам карав без суду всіх тих, хто порушував
військовий порядок.
13. Стабілізував адміністративно-територіальний
поділ Лівобережжя.
14. Роздавав маєтності своїм синам.
15. Сприяв формуванню адміністративних судових
установ.
16. Прагнув приєднати до Лівобережжя Слобідську
Україну.
17. Був заарештований.
18. Допомагав матеріально православній Церкві.
19. Останні роки життя провів у сибірському
засланні.
- 1657
- вересень, 1659
- жовтень, 1659 - випишіть поняття "Руїна"
- з'ясуйте, про яку подію іде мова та випишіть назву події, її рік:
"Союзником І. Виговського був кримський хан Магомет Гірей ІV. Поляки практичної допомоги не надавали. У травні противник узяв облогою одне з міст, де були прихильники гетьмана. І. Виговський поспішив на допомогу, повівши 120-тисячну армію. Битва була запеклою. Перемогу святкували українські війська. Противник покинув на полі бою тисячі вбитих і поранених."
- перевірте свої знання, виконавши вправу https://learningapps.org/1446200 ;- …..Битва під Корсунем.
- …..Обрання Б. Хмельницького гетьманом Запорозької Січі.
- …...Битва під Жовтими водами.
- …...Пограбування родинного хутора Б. Хмельницького.
- виконайте тестове завдання за посилання в електронному щоденнику.
Урок 2
04.09 - 8-В 06.09 - 8-А 08.09 - 8-Б
Тема. ЛЮБЛІНСЬКА УНІЯ ТА ЇЇ ВПЛИВ НА УКРАЇНСЬКЕ СУСПІЛЬСТВО
Мета: ознайомитися із політичною та економічною ситуацією на українських землях напередодні укладення Люблінської унії; з'ясувати причини та передумови об'єднання Великого князівства Литовського й Польського королівства в одну державу – Річ Посполиту та наслідки, які мала ця подія для українського народу.
- перегляньте відеоурок
- опрацюйте § 2
- виконайте вправу та запишіть у зошит https://learningapps.org/18898284
- виконайте тестове завдання за посиланням в електронному щоденнику.
Практична робота «Суспільно-політичне життя на українських землях у XVIII ст.».
1. ХРОНОЛОГІЧНА РОЗМИНКА (4 бали)
Упорядкуйте хронологічну послідовність і виконайте завдання до неї:
1. Визначте дати історичних подій, розташуйте події в хронологічній послідовності.
2. Назвіть причини і наслідки кожної з історичних подій.
2. УСТАНОВЛЮЄМО ВІДПОВІДНІСТЬ (4 бали)
Установіть відповідність між портретами видатних історичних постатей XVIII ст. і їхніми характеристиками. Складіть по три тестових завдання про життя і діяльність кожного з діячів.
А Австрійська імператриця, що впроваджувала на новоприєднаних українських землях державні реформи в дусі «просвітницького абсолютизму».
Б Видатний український мандрівний філософ, поет. Автор «Байок Харківських», збірки поезій «Сад божественних пісень». Викладач Харківського колегіуму.
В Останній кошовий отаман Запорозької Січі. Під час оточення Січі військами генерала П. Текелії був арештований та упродовж 25 років відбував ув’язнення в Соловецькому монастирі.
Г Був молодшим братом фаворита російської імператриці Єлизавети Петрівни. За його правління збудовано Батуринський палац, проведено фінансову та судову реформи.
3. ПРАЦЮЄМО З ВІЗУАЛЬНИМИ ДЖЕРЕЛАМИ (4 бали)
Проаналізуйте ілюстрації і виконайте завдання до них.
Поділ «польського пирога» (сучасна копія гравюри-карикатури кінця XVIII ст.)
Гайдамаки (ілюстрації художника Опанаса Сластіона до «Кобзаря» Т. Шевченка, 1886 р.)
1. Які історичні події зображені на ілюстраціях?
2. Український історик Т. Чухліб написав про Коліївщину статтю: «Уманська різанина чи Уманська трагедія 1768 р.: “дві сторони” чотирьох історичних пам’ятей». Висловте свою позицію щодо Коліївщини. Яке слово «різанина» чи «трагедія» ви оберете для характеристики цього повстання?
3. Розгляньте гравюру. Кого з тогочасних політиків зобразив художник?
- запишіть у зошит
- виконайте завдання в Мій клас
27.09 - 8-Б
28.09 - 8-А
Тема. БЕРЕСТЕЙСЬКА ЦЕРКОВНА УНІЯ
Мета: пояснити передумови укладення церковної унії; скласти уявлення про процес укладення унії; з'ясувати наслідки утворення греко-католицької церкви; продовжити формувати навички аналізу історичного минулого.
- перегляньте відеоурок
- виконайте завдання:
1) правильно розставте події на лінії часу, випишіть та запам’ятайте дати https://learningapps.org/7885853 ;
2) встановіть відповідність між унією і її положенням, запишіть у конспект https://learningapps.org/17802385 ;
- опрацюйте параграф;
- виконайте завдання в Мій клас.
20.09 - 8-Б
21.09 - 8-А
ПРАКТИЧНА РОБОТА. ПОВСЯКДЕННЕ ЖИТТЯ ПРЕДСТАВНИКІВ ОСНОВНИХ ВЕРСТВ СУСПІЛЬСТВА
Мета:
визначити характерні риси повсякденного життя представниківх основних верств
українського суспільства в XVI ст.
Завдання 1.
- робота з візуальними джерелами
До якого стану належали особи, зображені на малюнках?
Завдання 1.
- за допомогою
тексту підручника та
презентації дайте характеристику основним станам українського суспільства в ХVІ ст..
- заповніть порівняльну таблицю «Соціальна структура українського суспільства и XVI ст.»
Завдання 2.
- робота з історичними джерелами:
Гійом Левассер де Боплан З «Опису України»
1651 року
Тутешні селяни заслуговують на співчуття. Вони мусять працювати
власноруч і зі своїми кіньми три дні на тиждень на користь свого пана, а також
сплачувати йому, залежно від наділу, який тримають, певну кількість буассо
(міра ваги ) зерна, багато каплунів, курей, гусей і курчат перед Великоднем,
Трійцею і Різдвом. Крім того, повинні возити дрова для потреб свого пана та
виконувати тисячі інших повинностей, не кажучи про гроші, які пани від них
вимагають, а також збирають десятину з баранів, свиней, меду, всіляких плодів,
а кожного третього року — третього вола.
Але й це не найважливіше, оскільки пани
мають необмежену владу не тільки над їхнім майном, але й над їхнім життям; Тому
як трапляється, то ці бідні селяни потрапляють у повну залежність до злих панів
та опиняються ще в жалюгіднішому стані, ніж каторжани на галерах. Таке рабство
й призводить до того, що багато хто тікає, а
найвідважніші з них подаються на Запорожжя...»
1) Перерахуйте види селянських
зобов’язань перед панами
2) Як
селяни боролися зі своїм становищем?
Уривок із
«Історії України» О. Д. Бойка
Незважаючи
на те, що розвиток міст гальмувався як державною владою, так і феодальною
аристократією, все ж міщани перебували у привілейованому становищі, порівняно з
селянством. По-перше, міські мури робили їхнє життя більш захищеними.
По-друге,
ремесло та торгівля забезпечували вищий, ніж у селян, рівень життя.
По-третє,
запровадження магдебурзького права створювало юридичне підґрунтя для відносно
незалежного розвитку міст. По-четверте, існування міського самоуправління
формувало і фіксувало у ментальності міщан риси, необхідні для поступального
розвитку — незалежність поглядів, відповідальність, самостійність у прийнятті
рішень та діях. По-п’яте, процес обміну інформацією завдяки більшій концентрації
населення та активним контактам із зовнішнім світом відбувався швидшими
темпами, ніж у сільській місцевості.
1) Поясніть, чому міщани перебували у більш привілейованому становищі порівняно із селянами.
Завдання 3. Узагальнення
- користуючись
теоретичними відомостями й матеріалом підручника, дайте відповіді на запитання.
1) Хто
входив до так званого вищого класу суспільства?
2) Які
верстви населення проживали в містах і селах?
3) На які
категорії поділялося міське населення?
4) Назвіть категорії залежних селян.
Коментарі
Дописати коментар