Історія України 8 клас


01.10  Православна церква в першій половині ХVІІ ст.

01.10 Культурно-освітнє життя в другій половині ХVІ - на початку ХVІІ ст.

29.10 Козацькі повстання ХVІ ст.

29.10 Походи козаків першої чверті ХVІІ ст. Петро Конашевич-Сагайдачний



17.09 

Тема. ЕКОНОМІЧНЕ ЖИТТЯ УКРАЇНСЬКОГО СЕЛА І МІСТА В ДРУГІЙ ПОЛОВИНІ ХVІ СТ.

Мета: з'ясувати, як відбувалося зростання магнатського землеволодіння на українських землях; визначити основні наслідки розвитку фільваркового господарства; розповісти про розвиток українських міст; проаналізувати зміни, які відбулися в цей час у становищі селян і міщан; продовжити формувати навички самостійної роботи з навчальним текстом і вміння розв'язувати тестові.

- перегляньте відеоурок


 - прочитайте уривок та дайте відповіді на питання

- опрацюйте параграф 4

- виконайте тест до  22 вересня 22:00.


 











06.05 - 8-В         08.05 - 8-А      10.05 - 8-Б
Урок 49

Тема. Розвиток культури на українських землях у ХVІІІ ст.
Мета уроку:  охарактеризувати  особливості  розвитку  української культури  у  XVIII  ст., з’ясувати  основні  досягнення  українців  у  галузі  освіти  та  науки в даний період, ознайомитися з розвитком музичної культури.
- виконайте тестове завдання за темою попереднього уроку
  • Тест до  10 травня 11:00 ;
- перегляньте відеоурок


- опрацюйте презентацію 
-  опрацюйте параграф 34;
- виконайте тестове завдання 
  • Тест до  10 травня 11:00.




22.04 - 8-В         24.04 - 8-А      26.04 - 8-Б
Урок 46

Тема. Підкорення Кримського ханства.
Мета уроку:  з'ясувати причини та перебіг подій, що призвели до підкорення Кримського ханства Російською імперією; охарактеризувати політику Російської імперії щодо Кримського ханства після його приєднання.
- перегляньте відеоурок


- опрацюйте презентацію та виконайте завдання зі слайду 19
-  опрацюйте с.232-234.




22.04 - 8-В         23.04 - 8-А , 8-Б
Урок 45

Тема. Ліквідація козацького устрою в Україні.
Мета уроку:  визначити наслідки ліквідації Гетьманщини та її місце в історії України; встановити причини тимчасового відновлення та остаточного скасування гетьманства та наслідки. 
- перегляньте відеоурок


- опрацюйте презентацію та запишіть привід для ліквідації гетьманства, мету діяльності Другої Малоросійської колегії  
-  опрацюйте с.228-232;
- виконайте вправу 
- виконайте тестове завдання 
  • Тест  до  25 квітня 12:00 




08.04 - 8-В         10.04 - 8-А      12.04 - 8-Б
Урок 43

Тема. Відновлення гетьманства на Лівобережжі. Реформи Данила Апостола.
Мета уроку:  дати характеристику діяльності гетьмана Данила Апостола, проаналізувати значення реформ Данила Апостола.
- перегляньте відеоурок


- опрацюйте презентацію Презентація  ;
-  опрацюйте параграф 30;
- виконайте завдання та надішліть в електронний щоденник:
1) визначте, якому з гетьманів належить одна з наведених далі характеристик?

 І. Скоропадський.        П. Полуботок.               Д. Апостол

 1. Знаний був відвагою. Проявив добрі організаторські здібності. мав популярність серед козаків. Був людиною багатою і незалежною. Розпочав боротьбу за збереження автономії Гетьманщини. Прославився як реформатор. Реорганізував українське судівництво, упорядкував апеляцію. Боровся з хабарництвом. Останні роки життя провів у тюрмі. З його ім'ям пов'язана одна із загадкових легенд, яка не дає спокою багатьом і сьогодні.

2. Походив із шляхетної родини. Людина спокійна, розсудливої вдачі, доступний і порядний. Не ризикував приймати самостійні рішення. Був прихильником І. Мазепи,  але у вирішальний момент на його бік не перейшов. Звертався до царя м. Глухові, де й помер на 76-му році життя.

3. Був людиною освіченою і, на думку царського уряду, найбільш підходящою кандидатурою на посаду гетьмана. Його вважають останнім із сподвижників І. Мазепи, який знав протимосковські плани гетьмана. Однак за Мазепою не пішов. Обрав інший життєвий шлях. Зрозумівши, що автономії не домогтися, зосередив свою увагу на внутрішніх справах: вирішував земельні та господарські питання, встановив точний бюджет державних видатків, реорганізував судочинство, узаконив універсалами монастирські і церковні володіння, хоча й був проти надання нових земель Церкві.  

2) виконайте вправу Вправа .




18.03 - 8-В         20.03 - 8-А      22.03- 8-Б
Урок 41

Тема. Релігійно-культурне життя на українських землях в другій половині ХVІІ - на початку ХVІІІ ст.
Мета уроку:  ознайомитися з роллю освіти, науки, літератури, мистецтва та музики в культурному житті на українських землях; розглянути особливості тогочасної української архітектури, своєрідність образотворчого мистецтва, освіту і книговидання в Україні, а також становище православної церкви. 
- перегляньте відеоурок

- опрацюйте презентацію Презентація  ;
-  опрацюйте параграф 29;
- перевірте свої знання Кросворд ;
- виконайте тестове завдання за посиланням в електронному щоденнику.



11.03 - 8-В         12.03 - 8-А, 8-Б

Урок 39

Тема. Гетьманування Пилипа Орлика.
Мета:  дати  характеристику  діяльності  гетьмана  в  еміграції  Пилипа  Орлика, ознайомитися  з основними  положеннями  першої  Української  Конституції.
- перегляньте відео

- опрацюйте презентацію Презентація  ;
-  опрацюйте с.196-197  у підручнику;
- перевірте свої знання Вікторина .



04.03 - 8-В         06.03 - 8-А      08.03- 8-Б

Урок 38

Тема. Військово-політичний виступ Івана Мазепи.
Мета:  розкрити причинно- наслідкові зв’язки військово-політичного виступу Івана Мазепи, вчити розумінню множинності трактувань історичних подій та уміння зіставляти різні інтерпретації. обґрунтовувати власні судження про діяльність І.Мазепи, К.Гордієнка, Петра І.
- перегляньте відео



- опрацюйте презентацію Презентація  ;
- опрацюйте параграф 27 у підручнику;
- виконайте тестове завдання за посиланням в електронному щоденнику.




19.02 - 8-В         21.02 - 8-А      23.02- 8-Б

Урок 35

Тема. Заселення і розвиток Слобідської України.
Мета:  проаналізувати та сформувати уявлення про особливості заселення і  розвитку Слобідської України, визначити характерні особливості адміністративно – територільного устрою; дати відомості про створення  слобідських козачих полків;  розвивати пам’ять, мислення; виховувати інтерес до історії рідного краю.
- перегляньте відеоурок
- перегляньте презентацію https://naurok.com.ua/uploads/files/30422/395308.pdf  та випишіть основні терміни і поняття;
- опрацюйте с. 178-180 у підручнику;
- виконайте тестове завдання за посиланням в електронному щоденнику.




05.02 - 8-В         07.02 - 8-А      09.02- 8-Б

Урок 32

Тема. Правобережна Україна в другій половині 70-х рр..
Мета:  характеризувати останній етап боротьби сусідніх держав за землі козацької України; визначити фактори, які привели до припинення існування Правобережної Гетьманщини.
- перегляньте відеоурок
- опрацюйте параграф 24;


- виконайте вправу https://learningapps.org/6688677 ;
виконайте тестове завдання за посиланням в електронному щоденнику.






05.02 - 8-В         06.02 - 8-А, 8-Б

Урок 31
Тема. Гетьманування  Івана Самойловича.
 Мета: ознайомитися із особистістю Івана Самойловича; визначити основні засади внутрішньої і зовнішньої політики; розкрити зміст Конотопських статтей.

- перегляньте відеоурок

- опрацюйте параграф 23
- визначте, що з переліченого характеризує Д. Многогрішного, а що

І. Самойловича?

1.         Був чоловіком простим і неграмотним.

2.         Здобув освіту в Києво-Могилянському колегіумі.

3.         Прийняв «Глухівські договірні статті»

4.         Використовував наймані війська «компанійців»

5.         Був обраний генеральним суддею.

6.         Переніс гетьманську столицю до Батурина.

7.         Придушував будь-які прояви народних заворушень.

8.         Посилив владу старшинської верхівки.

9.         Сам призначав полковників і сотників.

10.      Запровадив гетьманську гвардію.

11.      Зумів зберегти власну незалежність і авторитет.

12.      Сам карав без суду всіх тих, хто порушував військовий порядок.

13.      Стабілізував адміністративно-територіальний поділ Лівобережжя.

14.      Роздавав маєтності своїм синам.

15.      Сприяв формуванню адміністративних судових установ.

16.      Прагнув приєднати до Лівобережжя Слобідську Україну.

17.      Був заарештований.

18.      Допомагав матеріально православній Церкві.

19.      Останні роки життя провів у сибірському засланні.

- запишіть у зошит


- виконайте онлайн-вправу https://learningapps.org/23342628 ;
- виконайте тестове завдання за посиланням в електронному щоденнику.




19.01                                                   Урок 29
Тема. Правління  Івана Брюховецького.
 Мета: ознайомитися із особистістю Івана Брюховецького; з’ясувати причини розколу Гетьманщини на Правобережну і Лівобережну, зупинившись на гетьмануванні Павла Тетері та Івана Брюховецького.

- ознайомтеся із життєвим шляхом Івана Брюховецького

- перегляньте відео
- доповніть схему та запишіть у зошит
- запишіть у зошит схему


- виконайте тренувальну вправу  https://learningapps.org/17145032;
- опрацюйте параграф 22;
- виконайте тестове завдання за посиланням в електронному щоденнику.





08.01 - 8-В         10.01 - 8-А      12.01- 8-Б

Урок 25

Тема. Гетьманщина в роки правління Івана Виговського.
Мета:  охарактеризувати політичне становище Гетьманщини після смерті Б.Хмельницького, визначити основні засади внутрішньої і зовнішньої політики гетьмана Івана Виговського.
- перегляньте відеоурок;
- випишіть дати: 
  • 1657 
  • вересень, 1659 
  • жовтень, 1659                                                                                                                 - випишіть поняття "Руїна"

- з'ясуйте, про яку подію іде мова та випишіть назву події,  її рік:

"Союзником І. Виговського був кримський хан Магомет Гірей ІV. Поляки практичної допомоги не надавали. У травні противник узяв облогою одне з міст, де були прихильники гетьмана. І. Виговський поспішив на допомогу, повівши 120-тисячну армію. Битва була запеклою. Перемогу святкували українські війська. Противник покинув на полі бою тисячі вбитих і поранених."

- перевірте свої знання, виконавши вправу https://learningapps.org/1446200 ;
-  виконайте тестове завдання за посиланням в електронному щоденнику.






25.12 - 8-В         26.12 - 8-А,  8-Б

Урок 23

Узагальнення з теми: «Козацька революція українського народу середини XVII ст.»
Мета: повторити і узагальнити вивчену тему, розвивати вміння зіставляти історичні явища і факти. 
- перегляньте відеоурок
- виконайте вправи:



18.12 - 8-В         20.12 - 8-А           22.12 - 8-Б

Урок 22

Практичне заняття. Історичні джерела про Богдана Хмельницького як політика і людину.
Мета: на основі історичних документів сформувати уявлення про гетьмана Богдана Хмельницького як політика і людини, дати оцінку його діяльності, а також розкрити його людські якості; розвивати вміння давати характеристику видатним діячам, спираючись на знання, здобуті з аналізу джерел і зіставлення різних відомостей.
- перегляньте відео
- опрацюйте історичні джерела на с.140-143;
- дайте відповіді на три питання до одного з пунктів параграфу.




04.12 - 8-В         06.12 - 8-А           08.12 - 8-Б

Урок 20

Тема. Воєнні події 1648-1649 рр.
Мета: дослідити перебіг воєнно-політичної компанії 1648-1649 рр., визначити причини підписання, умови та наслідки Зборівського договору 1649 р; продовжити формувати навички роботи з історичними джерелами, історичною картою, візуальними та додатковими джерелами інформації.
- перегляньте відеоурок та виконайте завдання
- розмістіть у хронологічному порядку події, запишіть у зошит:

  • …..Битва під Корсунем.
  • …..Обрання Б. Хмельницького гетьманом Запорозької Січі.
  • …...Битва під Жовтими водами.
  • …...Пограбування родинного хутора Б. Хмельницького.
  - запишіть умови Зборівської угоди;

- виконайте тестове завдання за посилання в електронному щоденнику.






23.10 - 8-В         24.10 - 8-А, 8-Б

Урок 12

Тема. Походження українського козацтва. Перші Січі.
Мета: висвітлити причини та процес виникнення українського козацтва, ознайомитися з діяльністю Дмитра Вишневецького, вивчити основні дати та події, пов’язані з становленням Запорізької Січі; розвивати просторову уяву, навички встановлення причинно-наслідкових зв'язків.

- перегляньте відеоурок

 
- опрацюйте параграф 11;
- знайдіть у параграфі та запишіть у зошит: дати першої писемної згадки про козаків та заснування першої Запорозької Січі, визначення понять "Запорозька Січ", "козацькі клейноди", "курінь".
- виконайте вправу https://wordwall.net/uk/ ;
- виконайте тестове завдання за посиланням в електронному щоденнику.



02.10 - 8-В         04.10 - 8-А         06.10 - 8-Б

Урок 8

Тема. Культурно-освітнє життя в другій половині ХVІ - на початку ХVІІ ст.
Мета: ознайомитися з особливостями розвитку культури і освіти даного періоду; визначити умови, в яких формувалися ці галузі; виховувати національно-культурну ідентичність у сучасному багатокультурному світі.

- перегляньте відеоурок


- виконайте вправу https://learningapps.org/display?v=pobovtuva23 ;
- розгадайте ребус, в якому зашифрована назва першої рукописної української книги, створеної на Волині

- перегляньте відео про першого книгодрукаря Івана Федорова

- опрацюйте параграф 8;
- письмово виконайте завдання 1 на с.63;
- ознайомтеся з чинниками, за яких формувалася освіта та культура нашої держави

 




18.09 - 8-В         20.09 - 8-А         22.09 - 8-Б

Урок 5

Тема. Православна церква в XVІ ст. Реформація та контрреформація.
Мета: скласти уявлення про розгортання реформаційних і контрреформаційних рухів на українських землях; оцінювати значення діяльності православних братств; визначати особливості становища православної церкви;продовжувати формувати навички використовувати матеріал підручника як джерело знань; виховувати шанобливе ставлення до минулого своєї Батьківщини.


- перегляньте відеоурок
- опрацюйте параграф 5;
- запишіть поняття: "реформація", "контрреформація", "церковні братства";
- виконайте тестове завдання за посиланням в електронному щоденнику.



Урок 4
18.09 - 8-В         19.09 - 8-А, 8-Б
Тема. Економічне життя села і міста в другій половині XVІ ст.
Мета:  з'ясувати, як відбувалося зростання магнатського землеволодіння на українських землях; визначити основні наслідки розвитку фільваркового господарства; розповісти про розвиток українських міст; проаналізувати зміни, які відбулися в цей час у становищі селян і міщан; продовжити формувати навички самостійної роботи з навчальним текстом і вміння розв'язувати тестові завдання.
- пригадайте соціальні стани супільства, виконавши вправу https://learningapps.org/5305138
- перегляньте відеоурок
- опрацюйте параграф 4;
- дайте визначення поняттям та запишіть у зошит: "оренда", "рента", "рада" і "лава", "цехи";
- виконайте тестове завдання за посиланням в електронному щоденнику.


Урок 2

04.09 - 8-В          06.09 - 8-А         08.09 - 8-Б 

Тема. ЛЮБЛІНСЬКА УНІЯ ТА ЇЇ ВПЛИВ НА УКРАЇНСЬКЕ СУСПІЛЬСТВО

Мета: ознайомитися із політичною та економічною ситуацією на українських землях напередодні укладення Люблінської унії; з'ясувати причини та передумови об'єднання Великого князівства Литовського й Польського королівства в одну державу – Річ Посполиту та наслідки, які мала ця подія для українського народу.

- перегляньте відеоурок


- опрацюйте § 2    

- виконайте вправу та запишіть у зошит https://learningapps.org/18898284

- виконайте тестове завдання за посиланням в електронному щоденнику.




2022-2023 н.р.
04.05
Тема. Особливості архітектури, образотворчого мистецтва та музики у ХVІІІ ст.
- перегляньте відеоурок

- знайдіть архітектуртні споруди, зображені на схемі, у підручнику. Запишіть у зошит.


- опрацюйте с.246-252;
- виконайте вправу https://learningapps.org/watch?v=p2bn2uqqa21 ;
- виконайте завдання в Мій клас.



25.04 - 8-Б
26.04 - 8-А

Практична робота «Суспільно-політичне життя на українських землях у XVIII ст.». 

1. ХРОНОЛОГІЧНА РОЗМИНКА (4 бали)

Упорядкуйте хронологічну послідовність і виконайте завдання до неї:

1. Визначте дати історичних подій, розташуйте події в хронологічній послідовності.

2. Назвіть причини і наслідки кожної з історичних подій.

2. УСТАНОВЛЮЄМО ВІДПОВІДНІСТЬ (4 бали)

Установіть відповідність між портретами видатних історичних постатей XVIII ст. і їхніми характеристиками. Складіть по три тестових завдання  про життя і діяльність кожного з діячів.

А Австрійська імператриця, що впроваджувала на новоприєднаних українських землях державні реформи в дусі «просвітницького абсолютизму».

Б Видатний український мандрівний філософ, поет. Автор «Байок Харківських», збірки поезій «Сад божественних пісень». Викладач Харківського колегіуму.

В Останній кошовий отаман Запорозької Січі. Під час оточення Січі військами генерала П. Текелії був арештований та упродовж 25 років відбував ув’язнення в Соловецькому монастирі.

Г Був молодшим братом фаворита російської імператриці Єлизавети Петрівни. За його правління збудовано Батуринський палац, проведено фінансову та судову реформи.

3. ПРАЦЮЄМО З ВІЗУАЛЬНИМИ ДЖЕРЕЛАМИ (4 бали)

Проаналізуйте ілюстрації і виконайте завдання до них.

Поділ «польського пирога» (сучасна копія гравюри-карикатури кінця XVIII ст.)

Гайдамаки (ілюстрації художника Опанаса Сластіона до «Кобзаря» Т. Шевченка, 1886 р.)

1. Які історичні події зображені на ілюстраціях?

2. Український історик Т. Чухліб написав про Коліївщину статтю: «Уманська різанина чи Уманська трагедія 1768 р.: “дві сторони” чотирьох історичних пам’ятей». Висловте свою позицію щодо Коліївщини. Яке слово «різанина» чи «трагедія» ви оберете для характеристики цього повстання?

3. Розгляньте гравюру. Кого з тогочасних політиків зобразив художник? 





18.04 - 8-Б
19.04 - 8-А
Тема. Коліївщина. Рух опришків.
Мета уроку: ознайомитися із соціально – політичним та економічним становищем Правобережної та Західної України в другій половині XVIII ст.; розкрити передумови, причини розгортання опришківського руху, Коліївщини та їх наслідки. 
- перегляньте відеоуроки

- запишіть конспект


- виконайте завдання в Мій клас.














16.02
Тема. Військово-політичний виступ Івана Мазепи
- перегляньте відео



- опрацюйте параграф 27;
- розгадайте кросворд https://learningapps.org/10898357
- виконайте тестове завдання за посиланням в електронному щоденнику.





31.01 - 8-Б
01.02 - 8-А
Тема. Правобережна Україна у другій половині ХVІІ ст.
- виконайте вправу для повторення попередньої теми https://learningapps.org/2140894
 - перегляньте відеоурок
- виконайте вправи https://learningapps.org/10735418
- опрацюйте параграф 24
- виконайте тестове завдання за посиланням в електронному щоденнику.







12.01
Тема. Московсько-українська війна 1658-1659 рр.
- перегляньте відеоурок





- повторіть параграф 27;
- виконайте завдання https://learningapps.org/8272066 та надішліть скрін в електронний щоденник.



01.11 - 8-Б
02.11 - 8-А
Тема. КОЗАЦЬКІ ПОВСТАННЯ ХVІ СТ.
Мета:  визначити причини та наслідки козацьких повстань кінця ХVІ століття; розглянути хід повстань під проводом К.Косинського та С.Наливайка; удосконалювати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, навички роботи з текстовою таблицею, текстом підручника.

- перегляньте відеоурок



- запишіть у зошит

- виконайте тренувальну вправу https://learningapps.org/22395255
- опрацюйте параграф 12
- виконайте завдання в Мій клас



18.10 - 8-Б
19.10 - 8-А

ТЕМА. РЕЄСТРОВЕ КОЗАЦТВО
Мета: визначити причини та наслідки утворення реєстрового козацтва; з'ясувати значення козацтва в суспільно-політичному устрої Речі Посполитої.


- перегляньте відеоурок


- опрацюйте матеріал підручника на ст. 85-87

- запишіть у зошит


- виконайте завдання в Мій клас



27.09 - 8-Б

28.09 - 8-А

Тема. БЕРЕСТЕЙСЬКА ЦЕРКОВНА УНІЯ

Мета: пояснити передумови укладення церковної унії; скласти уявлення про процес укладення унії; з'ясувати наслідки утворення греко-католицької церкви; продовжити формувати навички аналізу історичного минулого.

- перегляньте відеоурок


- виконайте завдання:

1) правильно розставте події на лінії часу, випишіть та запамятайте дати https://learningapps.org/7885853 ;

2) встановіть відповідність між унією і її положенням, запишіть у конспект https://learningapps.org/17802385 ;

- опрацюйте параграф;

- виконайте завдання в Мій клас.

    



20.09 - 8-Б

21.09 - 8-А

ПРАКТИЧНА РОБОТА. ПОВСЯКДЕННЕ ЖИТТЯ ПРЕДСТАВНИКІВ ОСНОВНИХ ВЕРСТВ СУСПІЛЬСТВА

Мета: визначити характерні риси повсякденного життя представниківх основних верств українського суспільства в XVI ст.

Завдання 1.

- робота з візуальними джерелами


   До якого стану належали особи, зображені на малюнках?

Завдання 1. 

- за   допомогою   тексту   підручника   та   презентації дайте характеристику основним станам українського суспільства в ХVІ ст..


- заповніть порівняльну таблицю «Соціальна структура українського суспільства и XVI ст.»


Завдання 2. 

- робота з історичними джерелами:

 Гійом Левассер де Боплан З «Опису України» 1651 року

   Тутешні селяни заслуговують на співчуття. Вони мусять працювати власноруч і зі своїми кіньми три дні на тиждень на користь свого пана, а також сплачувати йому, залежно від наділу, який тримають, певну кількість буассо (міра ваги ) зерна, багато каплунів, курей, гусей і курчат перед Великоднем, Трійцею і Різдвом. Крім того, повинні возити дрова для потреб свого пана та виконувати тисячі інших повинностей, не кажучи про гроші, які пани від них вимагають, а також збирають десятину з баранів, свиней, меду, всіляких плодів, а кожного третього року — третього вола.

Але й це не найважливіше, оскільки пани мають необмежену владу не тільки над їхнім майном, але й над їхнім життям; Тому як трапляється, то ці бідні селяни потрапляють у повну залежність до злих панів та опиняються ще в жалюгіднішому стані, ніж каторжани на галерах. Таке рабство й призводить до того, що багато хто тікає, а
найвідважніші з них подаються на Запорожжя...»


1) Перерахуйте види селянських зобов’язань перед панами

2) Як селяни  боролися зі своїм становищем?

Уривок із «Історії України» О. Д. Бойка

    Незважаючи на те, що розвиток міст гальмувався як державною владою, так і феодальною аристократією, все ж міщани перебували у привілейованому становищі, порівняно з селянством. По-перше, міські мури робили їхнє життя більш захищеними.

    По-друге, ремесло та торгівля забезпечували вищий, ніж у селян, рівень життя.

    По-третє, запровадження магдебурзького права створювало юридичне підґрунтя для відносно незалежного розвитку міст. По-четверте, існування міського самоуправління формувало і фіксувало у ментальності міщан риси, необхідні для поступального розвитку — незалежність поглядів, відповідальність, самостійність у прийнятті рішень та діях. По-п’яте, процес обміну інформацією завдяки більшій концентрації населення та активним контактам із зовнішнім світом відбувався швидшими темпами, ніж у сільській місцевості.

 1) Поясніть, чому міщани перебували у більш привілейованому становищі порівняно із селянами.

Завдання 3. Узагальнення 

    - користуючись теоретичними відомостями й матеріалом підручника, дайте відповіді на запитання.

1) Хто входив до так званого вищого класу суспільства?

2) Які верстви населення проживали в містах і селах? 

3) На які категорії поділялося міське населення? 

4) Назвіть категорії залежних селян. 




Коментарі